mandag 20. oktober 2008

Ambulansearbeider


Ambulanse



Hvilket utdanningsprogram må du ta for å bli det du skal arbeide med hvilke yrker fører dette programmet til?







Først så må jeg gå helse og sosialfag, så må jeg gå vg2 som er utdannings programmet, deretter går jeg vg3 som er påbygging til generell studiekompetanse(ambulansefaget).





Du kan bare bli ambulansesjåfør.








Hvordan er fordelingen mellom teoretiske og praktiske fag på dette utdanningsprogrammet. Eventuell lærlingetid?








Du må gå to år lærlingstid.








Finnes det gode muligheter for lærlingeplasser?








Nei! Det er ikke gode muligheter får lærligeplasser.








Kan du få lønn i læretida?








Ja! De får lønn. Når de starter får de 30% ordinærlønn og når de slutter får de 80% lønn.








Eventuell høgskole og/eller universitet. Hva kreves i forhold til opptak på skolen/ studiet?








vg1: Norsk grunnskole eller tilsvarende.





Fellesfag





Helsefremmede arbeid.





kommunikasjon og samhandling





yrkesutdøvere





prosjekt til fordypning








vg2: sosialfag eller tilsvarende





fellesfag





Ambulansemedisin





Ambulanseoprative emner





Grunnlegende helsefag





prosjekt til fordypning








vg3: Ambulansefag eller tilsvarende.







Ambulansearbeider:



Fagbrev.






Hvor i landet kan du få denne utdanningen?








jeg kan få utdanning på Malvik(voksenopplæring), Namsos, Fintubotten.?








Hvilke personlige og psykiske egenskaper kreves?







Ambulanseyrket krever både det fysiske å psykiske. Hvis de får et oppkall, så skal de rykke ut med en gang uansett hvilken sykdommer eller skader de har. De kan komme til der de får oppkall så tar de det oppkallet som er mest livstruet. Feks: ei gammel dame får hjerteinnfarkt og en mann som har brekt leggbenet, så tar de heller å kjøre til damen med hjerteinnfarkt. uansett om mannen meldte ifra først.. Ambulansefaget er ikke et familievennlig arbeid. Det kan hende at du som jobber på ambulanse får en jobb med ei lita jente som er livstruet og hvis du gjør en feil kan det være nok til at hun dør.Det går utover psyken din..







Passer yrket for meg?







Ja, jeg får god samvittighet får å hjelpe folk som trenger det og jeg synes ikke det er ekkelt å se på feks åpentbrudd, blodsår osv..








Arbeidsforhold








Det er egentlig et veldig sossialt yrke. Du snakker med folk nesten hele tiden. Og når du drar ut på tur snakker du mye med passienten for å holde kontakt.








i Ambulanseyrket bruker de skarpe farger. Det går mest på gul og rød. Om dagen bruker de som regel det røde med refleks og og om kvelden har de på seg gule jakker med refleks. De kan egentlig bruke begge tingene samtidig, men det er bare for å merke det.





















De jobber i turnus. De kan jobbe i 3dager i strekk og så går en annen på etter han som gikk av. og sånn holder de på hele tiden. Noen ganger bytter de på turnusen.






De har ikke noe frynsegoder, kantine eller noe annet. De spleiser på middag og kveldsmat. De får ambulanseklærne og utstyr som de trenger.






får å få høyere utdannelsen kan du gå universitet høyskole. Dvs at du har høyere utdanning enn en vanlig anbulansearbeider. Du kan bli luftambulase redder.. Alltså du er med luftambulansen og hjelper de nå de feks skal redde en unge fra et stup. Da kan du være den som fyrer deg ned og hjelper til.




Du kan bli starsjonsjef( du som bestemmer over ambulansen i starsjonen) og du kan bli distriksleder( du som bestemmer over ambulansen i distriktet)






Nei! jeg synes at det er både kvinne og mannsdominert yrke...




Jeg må søke om jeg får hospitere på ambulansen. Og de mangler 50-60 helstillinger i hele hælse midtnorge. Jeg må jobbe i nærheten dær jeg bor og på en ambulansestarsjon der de trenger folk.






Annet:






Alle har tausetsplikt og du må ringe 113 ... det er nr til ambulansen. Jeg har sagt det meste fra før :P






Hvorfor dette yrket?






jeg liker å holde på med den slags yrke.










Kilder:










Pappa :)<3